Prof. phil. Ursula von Keitz


Prof.
phil. Ursula von Keitz

Professor of Film Research and Film Education

1Room FMP HauptTel: 0331.27181-23Send an E-Mail

From 1980 to 1989, Ursula von Keitz pursued an M.A. degree in German Studies, Philosophy, Film Philology, and Speech Training in Regensburg and Munich. Between 1990 and 1994, she was an academic assistant in the Film / AV Media Studies department of the University of Kiel. From 1994 to 1998, she worked as a freelance production assistant, assistant director, dubbing author, and director in Munich. Moreover, she lectured and conducted projects at the University of Television and Film (HFF) in Munich. From 1998 to 2000, she was head of collections and deputy director of the German Film Institute (DIF) in Frankfurt am Main. In 2002, she earned a PhD degree in Film Studies. Between 2000 and 2007, she worked as an assistant and senior assistant at the Film Studies department of the University of Zurich. Between 2008 and 2012, she served as a professor of Film / AV Media Studies at the University of Bonn. From 2012 to 2014, she was a professor of Film and Media Studies at the University of Konstanz.

Specialty

Film studies, film heritage

Research and Teaching Interests

  • Film history, theory, and esthetics
  • History of documentary film
  • Film and cultural memory
  • Curatorial practice
  • Critical film edition
  • Gender studies
  • Cinematic images and spaces

Selected Publications

Essays:

  • (with W. Lukas): 'Stimme und Partitur'. Zu Arthur Schnitzlers Fräulein Else. In: W. Lukas/M. Scheffel (eds.): Textschicksale. Arthur Schnitzler im Kontext der Moderne. Berlin: de Gruyter 2017, pp. 185-209
  • Cinema and public health care in early postwar Germany 1945-1948/49. In: Christian Bonah, David Cantor, Anja Laukötter (eds.): Communicating GoodHealth. Rochester: Rochester University Press [2017, Dr. i. Vorber.]
  • Physiognomische Prämissen des Castings in der Filmproduktion. In: H.-G. von Arburg et al. (ed.): Physiognomisches Schreiben. Würzburg: Rombach 2016, pp. 265-289
  • Wie hältst Du es mit dem/n Träumen? Zu Egon Schlegels und Dieter Roths Drehbuch Ritter des Regens. In: Andreas Kötzing/ Ralf Schenk (eds.): Verbotene Utopien. Die SED, die DEFA und das 11. Plenum. Berlin 2015, pp. 243-256
  • Schriftspur der Emotion. Zur Performativität der Zwischentitel in Hans Tintners Zyankali (1930). In: Hans-Edwin Friedrich/Hans Jürgen Wulff (eds.): Schrift und Bild im Film. Trier: wvt 2013
  • Historisch-kritische Filmedition. Ein interdisziplinäres Szenario. In: Rüdiger Noth-Kofuth/ Bodo Plachta (eds.): Editio. Internationales Jahrbuch für germanistische Editionswissenschaft. Vol. 27/2013. Berlin: de Gruyter 2014, pp. 15-37
  • Referenz und Imagination im Dokumentarfilm. In: Julian Hanich, Hans-Jürgen Wulff (eds.): Auslassen. Andeuten. Auffüllen. Der Film und die Imagination des Zuschauers. München: W. Fink 2012, pp. 161-180
  • Der geteilte Himmel(The Divided Heaven, GDR 1964, Konrad Wolf). In: Joseph Garncarz, Annemone Ligensa (eds.): 24 Frames. The Cinema of Germany. London/New York: Wallflower 2012, pp. 149-158
  • Dokudrama als Abstraktion. Andres Veiels Film Der Kick. In: Alexandra Kleihues (ed.): Realitätseffekte. Ästhetische Repräsentation des Alltäglichen im 20. Jahrhundert. München: W. Fink 2008, pp. 95-113
  • Prothese und Transplantat. Orlac’s Hände und die Körperfragment-Topik nach dem
  • Ersten Weltkrieg. In: Irmbert Schenk/Willi Karow et al. (eds.): Unheimlich anders. Berlin: bertz 2005, pp. 53-68
  • Das Zeitverlies. Zur Desorientierung filmischer Chronologie in Alain Resnais' L‘ année dernière a Marenbad. In: Christiane Rüffert et al. (eds.): ZeitSprünge.  Wie Filme Geschichte(n) erzählen. Berlin: bertz 2004, pp.101-117.
  • Zwischen Welten. Zur Funktion postfilmischer Medien im Kino der 90er Jahre. In: Harro Segeberg (ed.): DieMedien und ihre Technik. Marburg: Schüren 2004, pp. 336-355.
  • Von der Schwierigkeit der autobiographischen Form im Film. Zu Roman Polanskis The
  • Pianist. In: Psychoanalyse im Widerspruch, 16th issue, 2004, No. 32, Thema: Bild, pp. 83-96.

Volumes:

  • Alles dreht sich... und bewegt sich. Der Tanz und das Kino (ed., with Ph. Stiasny). Marburg: Schüren 2017
  • Mediale Transformationen des Holocausts (ed., with Th. Weber). Berlin: avinus 22014
  • Augenblick H. 56/57: Erfahrungsraum Kino (co-ed.). 2013
  • Mehr als Schein. Ästhetik der Oberfläche in Film, Literatur, Kunst und Theater (ed., with H.-G. von Arburg et al.). Berlin/Zürich: diaphanes 2008
  • Kinogefühle. Emotionalität und Film (ed., with M. Brütsch et al.). Marburg: Schüren 2005
  • Im Schatten des Gesetzes. Schwangerschaftskonflikt und Reproduktion im deutschsprachigen Film 1918-1933. Marburg: Schüren 2005

Online Publications:

Series Editorship:

  • Since 2010: Cadrage. Beiträge zur Film- und Fernsehwissenschaft. Göttingen: Vandenhoek & Ruprecht (v+r unipress)

Journal Editorship:

  • Since 2013 (with B. Ochsner, I. Otto, B. Stiegler, and A. Zons): Augenblick. Konstanzer Hefte zur Medienwissenschaft. Marburg: Schüren

Selected Exhibitions and Projects:

  • Ufa 100. Exhibition, reading, and symposium at Filmmuseum Potsdam and the Zeughauskino cinema of the German Historical Museum in Berlin, May 2017 to February 2018. Curatorial direction.
  • "Alles dreht sich...und bewegt sich". Der Tanz und das Kino. Exhibition at Filmmuseum Potsdam, July 14, 2017 to April 22, 2018. Curation and management.
  • Die Austreibung des armenischen Volkes in die Wüste. Lecture with laterna magica projections by Armin T. Wegener. With Ulrich Noethen and Karin Bienek. Filmmuseum Potsdam (April 24, 2016) and Museum of Military History, Dresden (May 2, 2016). Concept development and direction.
  • The Photograph as Document. Universität Bonn, Alte Sternwarte, January to July 2009. Exhibition management.
  • "Wertes Fräulein, was kosten Sie?" Prostitution in Zurich, 1880-1920. Zurich, Museum Bärengasse, January to June 2004. Co-curator.
  • Verbotene Bilder. Anniversary exhibition "50 Years of DIF". Frankfurt am Main, Deutsches Filmmuseum, October/November 1999. Further exhibition locations: Bauhaus-Universität Weimar (May/June 2000), Siemens-Forum, Erlangen (February 2001). Concept development and management.
  • F.W. Murnaus "Amerikanische Stadtlandschaften" (photographs from the artist's estate). For the exhibition Kino – Cinema – Movie. 100 Jahre Film. Berlin, Martin-Gropius-Bau, April 7 to July 2, 1995 (organized by Stiftung Deutsche Kinemathek). Curator.

Further Activities

  • Member of the German Society for Media Studies (formerly known as GFF) since 1992
  • Member of the board of Cinegraph Babelsberg e. V.
  • Member of the expert committee advising the Federal Commissioner for Culture and Media on so-called "Vorbehaltsfilme" (Nazi propaganda films)