Prof. Dr. Claudia Wegener


Prof.
Dr. Claudia Wegener

Professor of Audiovisual Media Studies

1Room 1307Tel: +49 331 6202 215Send an E-Mail

Claudia Wegener studied Educational Sciences / Media Pedagogics and Psychology at Universität Bielefeld. Following her doctoral fellowship, she worked as a freelance project manager and as a freelance editor for Norddeutscher Rundfunk in Hamburg and further radio stations. She was a research assistant at the Institute of Journalism and Communication Research at the Hanover University of Music, Drama and Media and, subsequently, worked as a research assistant at Universität Bielefeld, where she was in charge of a DFG project on relationships with the media and the construction of identity ("Medienbeziehungen und Identitätskonstruktion"). She wrote her PhD thesis on the development of political television shows in private and public broadcasting. In her habilitation thesis, she examined the issue of media appropriation and identity ("Medienaneignung und Identität").    

Claudia Wegener is vice-president of the board of trustees of Deutsches Kinder- und Jugendfilmzentrum (KJF, German Centre for Youth and Children's Films) and has been a member of the supervisory board of Medienboard Berlin-Brandenburg GmbH since 2010. In 2007, she was appointed professor at Film University Babelsberg KONRAD WOLF. She currently serves as a professor of Digital Media Culture and Media Studies and is dean of the school's media-studies-related degree programs.

Specialty

Media and communication studies

Research and Teaching Interests

Media appropriation and reception, media socialization, communication theory, qualitative media research, digital media culture

Selected Monographs and Publications (as Editor)

  • Qualitative Medienforschung. Ein Handbuch (2017). 2nd revised and updated edition. Konstanz: UVK/UTB (ed. with L. Mikos)
  • AUFWACHSEN MIT MEDIEN (2016). "Medienwissen kompakt" Series. Gunter Reus /Klaus Beck (eds.), Wiesbaden: Springer VS.
  • GENDER – MEDIEN – SCREENS. (De)Konstruktionen aus wissenschaftlicher und künstlerischer Perspektive (2015), Konstanz: UVK-Verlagsgesellschaft (ed. with E. Prommer, M. Schuegraf).
  • 3D-KINO. STUDIEN ZUR REZEPTION UND AKZEPTANZ (2012). VS Verlag für Sozialwissenschaften (with J. Jockenhövel, M. Gibbon)
  • HANDBUCH MEDIENSOZIALISATION (2010), Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften (ed. with R. Vollbrecht).

Selected Essays

  • Wegener, C., Müller-Vahl, K. R., Fremer, C., Plumeier, L., Yurtaeva-Martens, Y., Laudenbach, L. & Pisarenko, A. (2022). Dissemination and reception of a functional Tourette-like behavior via YouTube: a qualitative study with German patients, Information, Communication & Society, DOI: 10.1080/1369118X.2022.2133550

  • Fremer, C., Szejko, N., Pisarenko, A., Haas, M., Laudenbach, L., Wegener, C. & Müller-Vahl, K.R. (2022). Mass social media-induced illness presenting with Tourette-like behavior. Front. Psychiatry 13:963769. doi: 10.3389/fpsyt.2022.963769

  • Wegener, C., Jage-D’Aprile, F. & Plumeier, L. (2022) Motherhood in social media: phenomena and consequences of the professionalization of mothers and their media (self-)representation, Feminist Media Studies. https://doi.org/10.1080/14680777.2022.2108479
  • Prommer, E., Wegener, C., & Linke, C. (2022). Geschlechterdarstellungen auf YouTube: Mit welchen visuellen Rollenbildern werden Heranwachsende in Webvideos konfrontiert? In U. Autenrieth & C. Brantner (Hrsg.), It’s All About Video. Visuelle Kommunikation im Bann bewegter Bilder. Herbert von Halem Verlag
  • Rihl, A. & Wegener, C. (2022). Imparting knowledge via entertaining YouTube formats — An explorative study of young media users in Germany. Baltic Screen Media Review, vol.10, no.1, 2022, pp.162-179. https://doi.org/10.2478/bsmr-2022-0011
  • Wegener, C. (2021). Jugend – Medien – Politik. Zum Wandel von Angebot und Rezeption. In M. Brüggemann /S. Eder /M. Gerstmann /H. Sulewski (Hrsg.): Medienkultur und Öffentlichkeit – Meinungs- und Medienbildung zwischen Engagement, Einfluss und Protest. Schriften zur Medienpädagogik 57. München: kopaed 

  • Wegener, C., Prommer, E., & Linke, C. (2020). Gender Representations on YouTube: The Exclusion of Female Diversity. M/C Journal, 23(6). https://doi.org/10.5204/mcj.2728. (Original work published November 28, 2020) 

  • Wegener, C. & Heider, M. (2019). Wie politische YouTuber arbeiten. Auszüge einer explorativen Studie, TeleviIZIon (32)1, 16-18 

  • Prommer, E., Wegener, C. & Linke, C. (2019). Geschlechterdarstellung auf YouTube: Das enge Spektrum der YouTuberin – die Vielfalt der Männer. Forum für Sexualaufklärung, 1, 16-20 

  • Prommer, E., Wegener, C. & Linke, C. (2019). Selbstermächtigung oder Normierung? Weibliche Selbstinszenierung auf YouTube. TelevIZIon, (32)1, 11-15 

  • Wegener, C. (2019). Politische YouTuber. Gatekeeper oder Meinungsführer. tv-diskurs, 23(1), 56-59 

  • Hoffmann, D. & Wegener, C. (2018). Vorbilder erfragen und erforschen - Herausforderungen bei der Erfassung und Deutung medialer Bezugspersonen. Diskurs Kindheits- und Jugendforschung, (13)2, 229-235, https://doi.org/10.3224/diskurs.v13i2.08

  • Rihl, A. & Wegener C. (2019). YouTube celebrities and parasocial interaction: Using feedback channels in mediatized relationships. Convergence, 25(3), 554-566. First Published October 31, 2017. doi:10.1177/1354856517736976

  • Mediensozialisation in sozialökologischer Perspektive – Ansatzpunkte einer theoretischen Neujustierung (2017). In: D. Hoffmann/F. Krotz/W. Reißmann (eds.): Mediatisierung und Mediensozialisation: Prozesse – Räume – Praktiken. Wiesbaden, pp. 197-210 (with C. Dallmann, R. Vollbrecht).
  • Vom Second-Screen zum Multi-Screen: Eine qualitative Analyse neuer Formen der Mediennutzung (2015). medien + erziehung 59/04, pp. 42-49.
  • YouTube-Stars. Zur Rezeption eines neuen Phänomens (2015). tv-diskurs, 03/19, pp. 82-85 (with A. Rihl)
  • Casting als Karrierestart? Motive von Teilnehmerinnen populärer TV-Formate (2015). In: E. Prommer, M. Schuegraf/C. Wegener: Gender – Medien – Screens. Konstanz u. a.: UVK Verlagsgesellschaft, pp. 199-219 (with A. Rihl)
  • Vom Kino zum Social-Cinema. Bewegtbildnutzung im Wandel (2015). In: A. Hartung-Griemberg et al (eds.). Filmbildung im Wandel. Vienna: new academic press, pp. 65-77.
  • Die Illusion der Non-Mediation. Befunde einer qualitativen Studie zum dreidimensionalen Kino. Medien und Kommunikationswissenschaft 2/2011, pp. 199-215 (with J. Jockenhövel)
  • Normativität in der Kommunikationswissenschaft – Qualitative Methoden (2013). In: M. Karmasin/M. Rath/B. Thomaß (eds.), Normativität in der Kommunikationswissenschaft. Wiesbaden Springer VS, pp. 227-245. (with M. Schuegraf).
  • 3D-Kino im Urteil des Publikums. Quantitative Studie zur Nutzung und Akzeptanz (2009). Media Perspektiven, Volume 9, pp. 504-511 (with J. Jockenhövel)

Selected Speeches

  • 07/2021 - The participatory culture myth: Gender equality on/of YouTube and the pressure of commercial logic. International conference at the Centre for Media, Communication & Information Research (ZeMKI) / University of Bremen, 29.-30. July (mit E. Prommer/ C. Linke)

  • 02/2021 - “German “mumfluencers” during the COVID-19 pandemic. The friction between the ideal world and social crisis on Instagram”. VI International Online Conference on Gender and communication, 25.-26. Februar 2021, University of Seville, Spanien (mit F. Jage-D’Aprile)

  • 11/2020 - “Wie sich Jugendliche über Politik informieren” (Keynote). 37. GMK-Kommunikationskultur – Online-Konferenz, 21. November 2020, Bielefeld 

  • 10/2019 - “Sichtbarkeit und Stereotyp. Weibliche Rollen(vor)bilder auf YouTube” (Keynote). 8. Netzwerktagung „Medienkompetenz stärkt Brandenburg“, 29.Oktober, Potsdam 

  • 07/2019 -  “Gender Equality on/of YouTube. The Friction of Participatory Culture and Unequal Commercial Logic of Social Media” (Vortrag). International Association of Media and Communication Research (IAMCR) Conference, 7.-12. Juli 2019, Madrid, Spanien (mit C. Linke/ E. Prommer) 

  • 05/2019 - “Zwischen Partizipationspotenzial und Verwertungsdruck. Eine Studie zur Darstellung und Produktion von Geschlecht auf YouTube” (Vortrag). Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Publizistik und Kommunikationswissenschaft (DGPuK), 9.-11. Mai 2019, Münster (mit C.Linke/E. Prommer) 

  • 05/2019 - “Führe mich nicht in Versuchung: Jugendschutz zwischen Screentime-Limits und Social Media Overkill” (Podium). re;publica, 6.-8- Mai, Berlin 

  • 01/2019 - “Weibliche Selbstinszenierung in den neuen Medien”. Projektpräsentation der MaLisa-Stiftung, 28. Januar 2019, Deutsche Kinemathek, Berlin 

  • 07/2018 - “Virtuelle Freunde? Social-Media-Stars im Alltag Jugendlicher” (Keynote). Jung, vernetzt, aktiv. Ernährungsfachtag Jugendliche, Ministerium für Ländlichen Raum und Verbraucherschutz Baden-Württemberg, 12. Juli 2018, Stuttgart 

  • 06/2018 - “Politische Influencer – Meinungsbildung auf YouTube” (Vortrag), Fachtagung Jugendmedienarbeit NRW, 7. Juni 2018, Bielefeld (mit M. Heider/ V. Lütticke) 

  • 10/2017 - YouTube und seine Stars. Zur Rezeption eines neuen Leitmediums (Keynote). Film+Schule NRW, Duisburg

  • 07/2016 - YouTube and Parasocial Interaction. Using Feedback Channels in Mediatized Relationships, IAMCR Conference, Leicester (with A. Rihl)
  • 07/2016 - YouTube Celebrities and Parasocial Interaction: Using Feedback Channels in Mediatized Relationships. Celebrity Studies Journal Conference, Amsterdam (with A. Rihl)
  • 03/2014 - Motives of Participatory Media Behaviour on Reality TV: An Empirical Study Using the Example of Popular Talent Shows. International Conference. Lund University, Lund (with A. Rihl)
  • 05/2014 - Von der Couch ins Fernsehen – Motive partizipativen Medienhandelns. Jahrestagung der DGPuK, Darmstadt
  • 10/2013 - Vom Kino zum Social-Cinema. Neue Parameter der Bewegtbildnutzung (Keynote): Filmbildung im Wandel. Filmarchiv Austria, Vienna.