Transition. Treshold to Hell

With a site-specific installation directly at the entrance gate to the Sachsenhausen concentration camp, an attempt is being made to provide new audio-visual perspectives on dealing with the past of National Socialism terror.

Project start:
2019
Project completion:
2021

The installation transforms the entrance situation in such a way that  “Turm A”  (the entrance gate) can be read as a general metaphor for moments of transition and transgression. 
The political, social and economic implications of this threshold situation can be thought of as well as through the contextualization of the song lyrics dignified reminders of the victims of terror at this moment.

The music written by former prisoners as a survival strategy in everyday life in the camp was musically reflected on and recomposed by students of the film music department at the Babelsberg Film University KONRAD WOLF.

The installation at the entrance gate was shown from April 15th to April 18th, 2021, in the context of the #sharingmemory- 76th Anniversary of Liberation. Watch an 8-minute video excerpt (total length: 40 min) HERE.

A site-specific Installation by Gusztáv Hámos, media artist

  • music composition, vocal recordings: Bertolt PohlJustin Robinson 
  • vocalist: Atalya Tirosh, Lucas Heller
  • quotations and text by Ludwig Wittgenstein, Imre Kertész, Gusztáv Hámos
  • translation: Finbarr Morrin
  • speakers: Maria Nome Doyle, Laura Espinel, Mia Knop Jacobsen, Maarten Isaäk de Heer, Ariella Hirshfeld, Gusztáv Hámos, Thomas Israel, Grazyna Kania, Martin Kuchař, Lena Nowak, Miranda Pennell, Isabelle Redfern, Markus Stein
  • technical translation: EIDOTECH GmbH: Tina Ayvasky - planing, Simeon Cieslinski - installation, Jan Bode - Ableton programmer
  • camera: Gusztáv Hámos, Sajad Bayeqra, Isidor Hámos
  • filmic translation and edit: Gusztáv Hámos, Katja Pratschke
  • curators: Fee Altmann, Katja Pratschke
  • administrative support: Markus Ohlhauser and Uta Rügner (Fundation Brandenburgische Gedenkstätten)
  • thanks to: Güley Alagöz, Guillaume Cailleau, Hanna Dosenko, Luisa Schulz-Januário, Ricardo Lisboa, Felix Lau, a.o.
  • with kind support by Concrete Narrative Society e.V. Berlin

 

ÜBERGÄNGE. SCHWELLE ZUR HÖLLE ist Teil des Projektes PERSPEKTIVWECHSEL als STRATEGIEN DER EINSICHT

Für die Gestaltung partizipativer Prozesse retro- und prospektiver Erinnerungskultur wurden künstlerische Methoden und ästhetische Strategien audiovisuellen Erzählens im Kontext künstlerischer Forschung entworfen. Eine Gruppe von 20 Studierenden und Lehrenden der Filmuniversität Babelsberg KONRAD WOLF beteiligten sich 2019-2021 an diesem Prozess und wirkten aktiv an zwei filmischen Interventionen mit: der Site-specific Installation ÜBERGÄNGE. SCHWELLE ZUR HÖLLE und dem Hörstück Tödliches Terrain. Eine Akustische Erzählung für die Zukunft des Erinnerns.

Projektleitung:

  • PERSPEKTIVWECHSEL wurde von Katja Pratschke (Medienkünstlerin, freie Kuratorin) und Fee Altmann (ehemals Geschäftsführerin des Instituts für künstlerische Forschung der Filmuniversität Babelsberg, jetzt Vorstand des freien !KF Berlin) kuratiert und umgesetzt.
  • Kooperationsanbahnung: Dr. Donata Haag, Leitung des Bereichs Forschung und Transfer der Filmuniversität und Dr. Astrid Ley, stellvertretende Leiterin der Gedenkstätte und Museum Sachsenhausen.

contact: k.pratschke(at)filmuniversitaet.de / guszt(at)snafu.de